خانه / مقالات / سه پرسشی که بلافاصله موجب افزایش هوش هیجانی شما می‌شود
هوش هیجانی

سه پرسشی که بلافاصله موجب افزایش هوش هیجانی شما می‌شود

سطح هوش هیجانی از طریق توانایی یک فرد برای شناسایی و درک هیجانات (هیجانات خودش و دیگران) و استفاده از اطلاعات حاصل از آن‌ها برای هدایت روند تصمیم‌گیری مشخص می‌شود و شامل نشان دادن کیفیت‌هایی از قبیل هم حسی، هم دردی و دلسوزی می‌شود.

البته، این کیفیت‌ها به ما کمک می‌کنند تا افراد دیگر را بهتر از بشناسیم، اما درعین‌حال به ما کمک می‌کنند بدترین عادات ارتباطی خودمان را تغییر دهیم تا درنتیجه دیگران پیام‌های ما را به بهترین نحو ممکن دریافت کنند.

به‌عنوان‌مثال، آیا اخیراً برایتان اتفاق افتاده که به کسی چیزی گفته باشید و از گفتن آن پشیمان شده باشید و دوست داشته باشید که حرف خود را پس بگیرید. من خودم شخصاً سالیان سال با این ضعف سریع و بدون فکر کردن صحبت کردن دست‌وپنجه نرم می‌کردم.

محدود کردن و یا به‌عبارت‌دیگر تحت مدیریت درآوردن آن تمایل، ازآنچه تصور می‌شود بسیار سخت‌تر است، اما در این رابطه یک روش تحت عنوان “روش سه پرسش” را به شما معرفی می‌کنم که می‌تواند شمارا از گفتن چیزی که در آینده از گفتن آن پشیمان شوید، بازدارد.

 

سه پرسش حیاتی

البته من خودم به‌صورت اتفاقی و در یک موقعیت غیرمنتظره با این روش آشنا شدم و آن‌هم در حین تماشای یک مصاحبه با یکی از کمدین ها و شخصیت‌های معروف تلویزیونی معروف بود که در حین صحبت‌های خودش نصایح ارزشمندی ارائه کرد:

سه نکته وجود دارد که همیشه پیش از گفتن چیزی باید از خودتان بپرسید:

 

— آیا واقعاً باید این حرف زده شود؟

— آیا این حرف باید توسط من زده شود؟

— آیا این حرف باید هم‌اکنون توسط من زده شود؟

هوش هیجانی

البته این کمدین در ادامه اشاره‌ کرده که خودش سه ازدواج پی‌درپی را به‌عنوان هزینه یادگیری این سه نکته صرف کرده است.

پیش از اینکه بخواهیم این موضوع را خیلی ساده در نظر گرفته و از کنار آن عبور کنیم، اجازه دهید قدمی روبه‌جلو برداشته و ببینیم کاربرد این روش در محیط کار به چه صورت است:

فرض کنیم که شما یک مدیر هستید و به‌شدت در حال کار و تلاش برای ارتقاء و بهبود روابط با برخی افراد بخصوص در تیم کاری خودتان می‌باشید. یک روز متوجه عملکرد فوق‌العاده از طرف یکی از کارکنان و اعضا تیم کاری خودتان می‌شوید و از این فرصت برای ستودن عملکرد وی استفاده می‌کنید که خود کاری بسیار مثبت و پسندیده است.

اما به‌یک‌باره متوجه اشتباه بسیار بد وی در چند هفته گذشته می‌شوید و با خود می‌گویید، “باید حتماً این موضوع را هم به وی یادآور شوم. بگذارید همین‌الان این موضوع را یادآوری کنم.”

 

اما نه! صبر کنید! باید اول از خودتان بپرسید:

— آیا اصلاً باید این موضوع گفته شود؟

— آیا این موضوع باید توسط شما گفته شود؟

— آیا این موضوع باید الآن توسط شما گفته شود؟

 

همیشه به یاد داشته باشید که انتقاد سازنده در بهترین حالت باید بلافاصله پس از روی دادن خطا ابراز شود. اما شما قبلاً این فرصت را ازدست‌داده‌اید. اگر اکنون این انتقاد را نسبت به عملکرد وی گوشزد کنید، این انتقاد موجب از بین رفتن حسن نیت ایجادشده توسط تائید و تشویق انجام‌گرفته از طرف شما می‌شود. این فرد احتمالاً با خودش این‌گونه فکر می‌کند که:

“خوب پس تو درواقع یک موضوع محبت‌آمیز را مطرح کردی تا این‌گونه اثر بد انتقادی که درواقع می‌خواستی مطرح کنی را کم کرده باشی! آدم پست!”

اما زمانی که این سه پرسش را از خود می‌پرسید، در پاسخ ممکن است به یکی از موارد زیر برسید:

—  می‌دانید، درواقع انتقادی که می‌خواستن مطرح کنم، آن‌قدر هم مهم نیست. شاید نظرم درباره این مسئله تغییر کند.

— شاید بهتر باشد قبل از هر چیز با رهبر تیم آن‌ها صحبتی داشته باشم. شاید چیزی که چند هفته پیش شاهد آن بودم، درواقع کل ماجرا نبوده است.

— مطمئناً باید در مورد مسئله‌ای که شاهد آن بوده‌ام با آن‌ها گفتگو کنم. اما الآن موقعیت خوب و مناسبی نیست. شاید بهتر باشد زمان دیگری را برای داشتن یک جلسه پس از کسب آمادگی بهتر ترتیب دهم.

خوب حالا ببینیم این کار چه نتیجه‌ای در بر دارد؟

این فقط و فقط یک سناریو است، اما تمرین کردن این سه پرسش به‌احتمال‌زیاد در موقعیت‌های مختلف به شما کمک زیادی خواهد کرد. موقعیتی را تصور کنید که تحت آن شرایط همه چنین رفتاری از خود داشته باشند: مطمئناً ایمیل‌های بسیار کمتر و با طول کمتری را شاهد خواهیم بود، جلسات کوتاه‌تری خواهیم داشت و کارکنان کمتری در رابطه با اظهارنظر دیگران گله و شکایت می‌کردند و البته در زندگی‌های مشترک هم . . . احتمالاً تعداد جدایی‌ها به‌مراتب کم و کمتر می‌شد.

 

در تعادل نگاه‌داشتن آن

البته باید به این نکته هم توجه داشت که من صحبت کردن و اعتراض کردن را در زمان مناسب آن رد نمی‌کنم من به‌شدت با ارتباط صادقانه و رودررو موافق هستم و مطمئناً مواردی وجود دارد که پاسخ صحیح به هر سه پرسش مطرح‌شده در این مطلب هم یک “بله” بدون قید و شرط باشد – حتی اگر موضوعی که قصد مطرح کردن آن را داریم برای ما یا برای شنونده خوشایند نباشد. در چنین مواردی، روش سه پرسش به شما کمک می‌کند تا با اطمینان کامل صحبت و نظر خود را مطرح کنید.

منبع: https://goo.gl/nk2QfF

مقاله پیشنهادی

تمجید

رفتاری صادقانه داشته باشید: قدرت تمجید صادقانه

باهم ببینیم چطور داشتن رفتار صادقانه موجب ایجاد تفاوت می‌شود. سناریو زیر را در نظر ...

یک نظر

  1. همایون سامی

    سلام بر استاد سهیلی و تیم خیلی خوب و زحمتکش بعد چهارم از تلاش بی وقفه و پرامید شما برای نشر و گسترش آگاهی سپاسگزارم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *