خانه / مقالات / صفت خوب و رایگانی که همه کارکنان سازمانی در آرزوی آن هستند – بخش دوم و پایانی
Company Perk (1)

صفت خوب و رایگانی که همه کارکنان سازمانی در آرزوی آن هستند – بخش دوم و پایانی

شنبه گذشته از صفت خوبی گفتیم که همه کارکنان سازمانی در آرزوی داشتن آن هستند و (البته که این صفت خوب هم رایگان است)، و از مزایای داشتن آن به یک مورد هم اشاره کردیم، در این مطلب قصد داریم به دو مورد دیگر از این مزایا اشاره کنیم:

 

2- این کار اصلاح اشتباهات آن‌ها را ساده‌تر می‌کند

شاید جَک یک سبک مدیریتی عجول و بی‌پروا داشت، اما کم نیستند مدیرانی که در سبک مدیریتی ضد این سبک دچار مشکل می‌شوند:

یعنی از فکر دادن بازخورد سازنده به دیگران دچار مشکل می‌شوند.

اِریکا اَندِرسون، نویسنده کتاب پرورش کارکنان متعالی، در این رابطه این‌گونه می‌گوید:

“اغلب اوقات ما در رابطه با عکس‌العمل فرد مقابل نگرانی‌هایی را به خودمان راه می‌دهیم و ذهن خودمان را مشوش می‌کنیم: اگر از دست ما عصبانی شود، چه؟ اگر فریاد بزند، چه؟ اگر گریه و زاری کند، چه؟ اگر جبهه بگیرید و به دفاع از خودش بپردازد، چه؟”

نکته مهم در این رابطه این است که به‌هرحال هرکسی نیاز به اصلاح شدن دارد. زمانی که افراد حاضر در تیم شما بازخورد و نقدی سازنده از شما دریافت نکنند، هرگز نمی‌توانند از توانایی‌های بالقوه خود استفاده کنند. حتی بدتر از آن، ممکن است درنهایت این قضیه به از دست دادن شغل آن‌ها منجر شود، درحالی‌که اصلاً نمی‌دانند که چه‌کاری را به‌اشتباه انجام داده و چه خطایی مرتکب شده‌اند.

اما زمانی که عادت تذکر دادن و یادآوری کردن میزان اهمیت داشتن دیگران را در خود پرورش می‌دهیم، اصلاح کردن اشتباهات و کارهای بدی که از آن‌ها سر می‌زند، به‌مراتب برای ما ساده‌تر می‌شود.

نکته اصلی که باید به یاد داشته باشید: وقتی به‌طور مرتب و مستمر و همچنین صادقانه از کار و عملکرد شخصی را موردستایش قرار می‌دهید، در زمان موردنیاز برای ارائه بازخورد سازنده از اعتمادبه‌نفس کافی برخوردار هستید.

یعنی به‌خوبی می‌دانید مسیر انتخاب‌شده متعادل و البته منطقی است – و همچنین در جهت بهترین منافع کارمند مربوطه و البته سازمان شما قرار دارد.

 

Company Perk (4)

 

3- همچنین پذیرش راه‌حل و اصلاح را از طرف آن‌ها ساده‌تر می‌کند

در تضاد با ترس از ارائه بازخورد سازنده، من شاهد تعداد بسیار زیادی از افرادی باشخصیت جَک بوده‌ام که نقش اصلی این ماجرا را بر عهده داشته‌اند. علاوه بر این، تعدادی از کارکنانی که با آن‌ها مصاحبه داشتم به من گفته بودند که برای مدیران و رهبران تیم آن‌ها بسیار عادی بوده که (حتی در یک موقعیت و فضای عمومی)، حتی بدون کوچک‌ترین ستایش و تقدیری، به‌یک‌باره فوران کرده و به اصلاح رفتار دیگران بپردازند.

در چنین حالتی، روحیه جنگجویی و اثربخشی کارمند مربوطه به‌یک‌باره به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

حقیقت این است که درواقع هیچ‌کس نمی‌خواهد اشتباهی انجام دهد یا عملکردی کمتر از انتظار داشته باشد. اما وقتی افراد با این طرز بازخورد دادن روبرو می‌شوند، ناگهان روحیه خود را از دست می‌دهند.

از طرف دیگر، زمانی که افراد شما به‌شدت اطمینان و اعتماد دارند که شما در پشت آن‌ها قرار دارید و از آن‌ها حمایت می‌کنید، نسبت به دریافت انتقاد سازنده آمادگی بیشتری داشته و با روی باز از آن استقبال می‌کنند.

نکته اصلی که باید به یاد داشته باشید: تقدیر و تمجید منظم و صادقانه به کارکنان کمک می‌کند تا به‌خوبی باور کنند که شما در طرف آن‌ها قرار دارید. در نظر آن‌ها به‌جای شخصی که شغل و وظیفه‌اش تنبیه و مؤاخذه دیگران است، به‌صورت یک مربی و راهنما جلوه می‌کنید.

نتیجه‌گیری

پس یک‌بار دیگر در رابطه با سبک رهبری خود بی اندیشید. آخرین باری که به اعضای تیم خود – به‌عنوان یک گروه یا به افرادی به‌صورت انفرادی – گفتید که قدردان حضور آن‌ها هستید و حضور آن‌ها برای شما اهمیت دارد، چه زمانی بوده است؟ یا اینکه به‌طور خاص به آن‌ها گفتید چه چیزی برای شما اهمیت دارد و آن را ستایش می‌کنید؟

موارد معدود ستایش‌ها و تقدیرهای صادقانه، سود سرشاری را در آینده به زندگی شما، تیم شما و حتی شرکت و سازمان شما سرازیر می‌کنند.

به‌هرحال، برای داستانی که در این مطلب برای شما تعریف کردم، یک پایان خوشایندی هم هست. جَک را به یاد دارید؟ او درواقع در طی سال‌های متمادی که با یکدیگر کار می‌کردیم، رشد بسیار زیادی را تجربه کرد و بالاخره تبدیل به یک مدیر فوق‌العاده شد.

می‌خواهید دلیل آن را بدانید؟ چون‌که او از نمونه‌های بسیار خوب و بزرگ دیگر موجود، مانند آقای لارسِن، آموخت و آموخت.

این است قدرت ستایش و تقدیر صادقانه و اصیل و معتبر که موجب تغییر حال و بهتر شدن همه و همه می‌شود.

منبع: https://goo.gl/GF6j6i

مقاله پیشنهادی

Company Perk (3)

صفت خوب و رایگانی که همه کارکنان سازمانی در آرزوی آن هستند – بخش اول

این موضوع که چه چیزی موجب شکل‌گیری یک فرهنگ بسیار قوی در یک شرکت می‌شود، ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *