خانه / مقالات / 11 نشانه مبنی بر اینکه شما فاقد هوش هیجانی بالا هستید – بخش اول
هوش هیجانی

11 نشانه مبنی بر اینکه شما فاقد هوش هیجانی بالا هستید – بخش اول

زمانی که هوش هیجانی برای اولین به عموم مردم معرفی شد، نقشی به‌عنوان یک حلقه مفقوده در یک یافته عجیب‌وغریب بازی می‌کرد: افراد مختلف در 70% مواقع با داشتن سطح آی‌کیو متوسط نسبت به دیگر افراد با سطح آی‌کیو بالاتر، عملکرد بسیار بهتری داشتند. این خلاف قاعده بودن، شک و تردید بسیاری بر این فرض پذیرفته‌شده ایجاد کرد که آی‌کیو تنها منبع و عامل موفقیت انسان‌هاست.

دهه‌ها تحقیق توسط گروه‌های علمی مختلف به این موضوع اشاره دارد که هوش هیجانی تنها فاکتور حیاتی است که افراد با عملکرد فوق‌العاده را از دیگر افراد عادی جامعه متمایز می‌سازد. این ارتباط تا آن اندازه قوی و محکم است که 90% از افراد با عملکرد بسیار عالی در جامعه امروزی دارای سطح بالایی از هوش هیجانی شناخته می‌شوند.

هوش هیجانی درواقع چیزی در درون تک‌به‌تک ما انسان‌ها است که تا حدودی غیرقابل لمس است. این کیفیت بر چگونگی مدیریت رفتار ما تأثیر می‌گذارد، پیچیدگی‌های اجتماعی ما را رفع می‌کند و موجب اتخاذ تصمیم‌هایی جهت دستیابی به نتایج مثبت می‌شود.

برخلاف اهمیت بسیار زیاد آن در زندگی ما، نامشهود و نامحسوس بودن آن موجب شده تا پی بردن به سطح هوش هیجانی خودمان و اینکه در صورت کم بودن آن چه‌کارهایی برای افزایش آن می‌توان انجام داد، بسیار سخت و پیچیده باشد، هرچند که گاهی ممکن است تست‌ها یا آزمون‌هایی در این رابطه وجود داشته باشد که علمی بودن و قابل استناد بودن هر یک از آن‌ها برای خود جای بررسی دارد.

ازاین‌رو و با توجه به اینکه تست‌های بررسی سطح هوش هیجانی با کیفیت در فضای اینترنت اغلب با هزینه‌های زیاد در دسترس است، در این مطلب با تحلیل پاسخ تست‌های مختلف این حوزه، رفتارهایی را شناسایی کرده‌ام که نشان از سطح پایین هوش هیجانی دارد. به عبارتی این رفتارها، رفتارهایی هستند که مطمئناً شما خواهان حذف آن‌ها از مجموعه رفتارهای خودتان هستید:

 

1- خیلی زود دچار استرس می‌شوید

وقتی احساسات شما زیاد و زیادتر می‌شوند، خیلی زود احساس ناراحت‌کننده ناشی از تنش، استرس و اضطراب را در شما شکل می‌دهند. هیجاناتی که به آن‌ها توجه کافی نشده است موجب خستگی ذهن و بدن می‌شوند. مهارت‌های هوش هیجانی با شناسایی و رفع موقعیت‌های پیچیده پیش از اینکه از کنترل خارج شوند، به شما کمک می‌کنند که سطح استرس بیشتر قابل مدیریت باشند.

افرادی که از این مهارت‌ها استفاده نمی‌کنند، عمدتاً خیلی سریع‌تر به راهکارهای کم اثرتر برای مدیریت حس و حال خود روی می‌آورند و به نسبت بیشتر به اضطراب، افسردگی، اعتیاد و حتی فکر خودکشی روی می‌آورند.

هوش هیجانی

2- در دفاع کردن از خودتان مشکلات زیادی دارید

افراد با هوش هیجانی بالا تعادلی منطقی بین رفتار خوب، همدلی و مهربانی برقرار کرده و از توانایی دفاع از خود و برقراری حدومرز منطقی برخوردار هستند. حفظ این عموماً برای مدیریت تعارض بسیار کاربردی و مناسب است. انسان‌ها به‌طورکلی زمانی که با یکدیگر روبرو می‌شوند، به‌طور پیش‌فرض به رفتار منفعلانه یا تهاجمی روی می‌آورند، اما افراد با سطح بالایی از هوش هیجانی عمدتاً سعی می‌کنند تعادل خود را حفظ کنند و خود را از عکس‌العمل‌های هیجانی فیلتر نشده دور نگاه دارند. این رویه به آن‌ها کمک می‌کند تا تأثیر افراد سمی و پر معضل را بدون تبدیل کردن آن‌ها به دشمنی برای خودشان، خنثی کنند.

 

3- دایره لغات احساسی شما محدود است

همه مردم به‌نوعی دارای هیجانات مختلفی هستند، اما تعداد بسیار معدودی هستند که به‌راحتی قادر شناسایی آن‌ها در لحظه اوج گرفتن این هیجانات هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که تنها 36% از مردم قادر به انجام این کار هستند، چرا که هیجانات عموماً به‌طور صحیح شناخته نمی‌شوند، و این هیجانات شناخته‌نشده به‌خوبی درک نشده و منجر به انتخاب‌های غیرمنطقی و رفتارهای غیرمعقول می‌شوند. افراد با سطح بالایی از هوش هیجانی بر هیجانات خود مدیریت داشته و آن‌ها را به‌خوبی درک می‌کنند و نیز از دامنه گسترده‌ای از هیجانات برای این امر استفاده می‌کنند. درحالی‌که اغلب افراد عادی خیلی راحت بیان می‌کنند که حالشان خوب نیست، اما افراد با سطح بالایی از هوش هیجانی به‌طور دقیق بیان می‌دارند که مثلاً در آن لحظه “تحریک‌پذیر”، “ناامید”، “لگدمال شده” یا “مضطرب” هستند. هرقدر واژه دقیق‌تری برای بیان حس و حال خود بکار ببرید، نشان‌دهنده این است که درک کامل‌تر و بهتری نسبت احساسات خوددارید و به‌خوبی می‌دانید که چه چیزی موجب شکل‌گیری آن شده و در برابر آنچه عکس‌العملی باید از خود نشان دهید.

 

4- خیلی سریع فرض و گمان‌هایی را شکل داده و از آن‌ها دفاع می‌کنید

افرادی که از سطح پایینی از هوش هیجانی برخوردار هستند، خیلی سریع نظر می‌دهند و سپس نسبت به تمایل به تائید آن تسلیم می‌شوند، یعنی شواهدی در تائید آن جمع می‌کنند و هرگونه دلیلی برای رد آن را نادیده می‌گیرند و به حمایت از آن بحث می‌کنند. این رویه به‌طور ویژه برای رهبران خطرات بسیاری را در بر دارد، چراکه نظرات آن‌ها به‌سرعت تبدیل به استراتژی برای پیروان آن‌ها می‌شود. اما افراد با هوش هیجانی بالا ازآنجایی‌که می‌دانند که عکس‌العمل‌های اولیه آن‌ها هیجانی است، به افکار زمان می‌دهند تا پخته شوند و نتایج مختلف حاصل از آن‌ها را بررسی می‌کنند و  سپس با در نظر گرفتن نیازها و نظرات مخاطبین ایده‌های پخته‌شده خود را با دیگران مطرح می‌کنند.

ادامه دارد . . .

منبع: https://goo.gl/yOV2sv

مقاله پیشنهادی

تمجید

رفتاری صادقانه داشته باشید: قدرت تمجید صادقانه

باهم ببینیم چطور داشتن رفتار صادقانه موجب ایجاد تفاوت می‌شود. سناریو زیر را در نظر ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *