خانه / مقالات / مغز ما نقشی ورای جنگیدن یا فرار کردن بر عهده دارد
brain's role (1)

مغز ما نقشی ورای جنگیدن یا فرار کردن بر عهده دارد

سالیان سال است که دانشمندان مختلف در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که بخشی در مغز وجود دارد که در اصل به‌عنوان راداری برای شناسایی خطر عمل می‌کند و آن بخش را تحت عنوان “آمیگدالا” می‌شناسند. به عبارتی این بخش از مغز است که برای ما دستوری مبنی بر فرار کردن یا جنگیدن را صادر می‌کند. یک بخش کلیدی در فرایند خود-مدیریتی احساسی عبارت از داشتن توانایی لازم برای شناسایی و مدیریت پاسخ آمیگدالا نسبت به تهدیدات بیرونی است.

اما تحقیقات جدید نقش بسیار مهم‌تر و گسترده‌تری برای بخش آمیگدالا مغز در شناخت و درک احساسات مثبت قائل شده است. ویلیام کانینگهام از دانشگاه تورنتو و الکساندر تودوروف از دانشگاه پرینستون و همکاران آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که آمیگدالا همچنین می‌تواند نقشی مهم در ارتباطات انسانی، خوشحالی و همدردی داشته باشد.

در مطالعه‌ای که در مجله علوم اعصاب شناختی منتشرشده است، این محققین به‌عکس العمل های آمیگدالا زمانی که به شرکت‌کنندگان در تحقیق، تصاویری با محتوای احساسی مختلف نشان داده‌شده بود، توجه کردند. همچنان که انتظار داشتند، تصاویر حاوی محتوای منفی فعالیت در بخش آمیگدالا مغز را تحریک می‌کرد. این فعالیت زمانی که به این شرکت‌کنندگان تصاویری حاوی محتوای مثبت هم نشان داده می‌شد، تحریک می‌شد، البته تا زمانی که به آن‌ها گفته‌شده بود، که بر روی این تصاویر تمرکز داشته باشند.

در اظهارنظر در ارتباط با این یافته‌ها، محققین اعلام کرده‌اند که، “درحالی‌که مردم به‌طورکلی نسبت به محرک‌های منفی توجه می‌کنند، با فرض اینکه دارای توانایی و انگیزه کافی باشند، می‌توانند همان حساسیت را نسبت به محرک‌های مثبت هم از خود نشان دهند.”

کانینگهام و تودوروف همچنین عضو تیمی از محققین بودند که ارتباطی بین بخش آمیگدالا در مغز و حس مهربانی یافته بود. زمانی که به افراد شرکت‌کننده در این تحقیق تصاویری حاوی افراد نیازمند کمک نشان داده‌شده بود، بخش آمیگدالا در مغز آن‌ها نشانه‌هایی از افزایش فعالیت را در خود نشان داده بود. این موضوع همچنین در رابطه با افرادی صادق بود که پیش از آن شدت بیشتری از حس همدردی و یکدلی در آن‌ها دیده‌شده بود.

این تحقیق چه اهمیتی دارد؟

به‌طورکلی می‌توان گفت که این تحقیق از این حیث دارای ارزش و اهمیت است که به‌طور مستقیم در ارتباط با 3 مورد از 12 مورد قابلیت‌های هوش احساسی قرار دارد که عبارت‌اند از:

خود-مدیریتی احساسی(emotional self-control)، چشم‌انداز مثبت(positive outlook)، دغدغه و نگرانی ناشی از به فکر دیگران بودن(emphatic concern).

brain's role (2)

چرا این سه قابلیت در محیط کار دارای اهمیت است؟

از طریق خود-مدیریتی احساسی، ما پریشانی احساسی خود را مدیریت می‌کنیم. مثلاً پاسخ گوی اورژانس را در میانه یک بحران نظر بگیرید که با خونسردی تمام‌کارهایی را انجام می‌دهد که بر عهده وی واگذارشده است. البته، آن‌ها ترس، عصبانیت یا ناراحتی را احساس می‌کنند، اما در آن لحظه خاص، آن احساسات را کنترل می‌کنند. هر رهبری با شرایط اورژانسی مرگ و زندگی روبرو نمی‌شود، اما همه آن‌ها به‌نوعی حالات پریشان کننده و مضطرب کننده را در خود احساس می‌کنند. یک رهبر دارای هوش احساسی بالا دارای درجه‌ای از خودآگاهی است که این احساسات و حالات را درک کرده و از مهارت‌های لازم برای حفظ خونسردی و منطقی عمل کردن برخوردار است.

زمانی که دارای چشم‌اندازی مثبت هستید، حتی در موقعیت‌های چالش‌برانگیز هم موارد خوب و مثبت را می‌بینید. شما همچنین قادر به مشاهده موارد منفی هم هستید و همچنین دراین‌بین راه‌هایی را شناسایی می‌کنید که بر اساس آن‌ها، این چالش‌ها می‌توانند منجر به فرصت‌هایی شوند. رهبرانی با این چشم‌انداز راحت‌تر با تغییر کنار می‌آیند و با آن انطباق پیدا می‌کنند، چیزی که فاکتوری ثابت در دنیای امروز در نظر گرفته می‌شود.

همدردی کلید اصلی در تمامی تعاملات ما مردم است. با دغدغه و نگرانی ناشی از به فکر دیگران بودن، به‌راحتی قادر به حس کردن نیازهای دیگران و بیان چگونگی توجه کردن خودمان به آن نیازها هستیم. رهبرانی که از حس همدردی خوبی برخوردار هستند، به‌خوبی می‌توانند خود را با علائم احساسی منتشرشده از افراد و گروه‌های دیگر منطبق سازند. از طریق داشتن توانایی در درک دیدگاه‌های دیگران، این رهبران به‌راحتی قادر به کار کردن با گروه گسترده‌ای از مردم هستند.

هوش احساسی خود را توسعه دهید

خبر خوب در این رابطه اینکه هوش احساسی یا هوش هیجانی قابل توسعه پیدا کردن است. علوم مغز و اعصاب به ما نشان داده است که ما می‌توانیم ارتباط بین بخش‌های مختلف مغز را قوی‌تر بکنیم. دقیقاً همانند ورزش و تمرین کردن در یک سالن ورزشی که منجر به قوی‌تر شدن ماهیچه‌های بدن ما می‌شود، شما هم می‌توانید با تمرین‌های منظم ماهیچه‌های هوش هیجانی یا هوش احساسی خود را تقویت کنید.

منبع: https://goo.gl/KHX3kP

مقاله پیشنهادی

تمجید

رفتاری صادقانه داشته باشید: قدرت تمجید صادقانه

باهم ببینیم چطور داشتن رفتار صادقانه موجب ایجاد تفاوت می‌شود. سناریو زیر را در نظر ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *