خانه / مقالات / نُه روش شگفت‌انگیز برای افزایش هوش هیجانی ، به پشتوانه علم – بخش اول
هوش هیجانی

نُه روش شگفت‌انگیز برای افزایش هوش هیجانی ، به پشتوانه علم – بخش اول

هوش هیجانی (که از آن تحت عنوان هوش احساسی هم یاد می‌شود)، توصیف‌کننده توانایی انسان برای تشخیص هیجانات، درک تأثیر آن‌ها و استفاده از آن اطلاعات برای هدایت فرایند تصمیم‌گیری است. ازآنجایی‌که هوش احساسی به شما درک و برداشت کامل‌تری از نقش هیجانات در زندگی شما ارائه می‌کنند، هوش هیجانی بالا می‌تواند به شما در دستیابی مؤثر و اثربخش به اهداف شما کمک کند.

البته ارتباط برقرار کردن با هیجانات خودتان (و همچنین هیجانات دیگران) فرایندی چالش‌برانگیز است و تغییر دادن رفتارهای قدیمی و دیرینه هم نیاز به تعهد بسیار بالایی دارد.

پس چطور باید هوش احساسی خودتان را افزایش دهید؟

محققین به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از فعالیت‌های تفریحی موردعلاقه ما می‌توانند منجر به افزایش هوش هیجانی ما شوند. در ادامه 9 روش شگفت‌انگیز برای افزایش هوش هیجانی را به شما معرفی می‌کنم که در طی این فرایند به‌نوعی برای شما می‌تواند سرگرم‌کننده هم باشد:

 

1- تماشا کردن فیلم

اگر یکی از طرفداران فیلم‌های سینمایی و … هستید، به‌خوبی متوجه پاسخ‌های هیجانی ناشی از فیلم‌های سینمایی هستید – از هم‌حسی با شخصیت‌های منفی فیلم‌ها گرفته تا احساس و انرژی خوب و مثبت که برخی از فیلم‌ها به ما می‌دهند. (درواقع باید به این نکته هم اشاره داشت که محققین مختلفی تأثیرات ناشی از فیلم‌ها بر روی هیجانات ما را مستند کرده‌اند.)

بنابراین دفعه بعد که به تماشای یک فیلم می‌نشینید، پس از پایان فیلم زمانی را به فکر کردن به هیجانات احساس کرده در صحنه‌های مختلف فیلم اختصاص دهید. از خودتان پرسش‌هایی این‌چنین مطرح کنید: با کدام شخصیت بیش از همه هم‌حسی کردم؟ چرا؟ اگر در داخل این داستان قرار داشتم چه رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دادم؟

تأمل کردن بر افکار این‌چنینی کمک می‌کند تا بهتر عکس‌العمل‌های هیجانی خودتان را درک کنید.

 

2- گوش دادن به موسیقی

تحقیقات بسیاری وجود داشته‌اند که بر قدرت و تأثیر موسیقی بر هیجانات ما تأکید داشته‌اند.

به‌عنوان‌مثال:
– مطالعه‌ای تأکید داشته است که کودکان پس از شرکت کردن در یک دوره موسیقی به مدت یک سال سطح بالاتری از هم‌حسی را نسبت به آن‌هایی که در دوره‌ای این‌چنینی شرکت نکرده‌اند، از خود نشان می‌دهند.

با استفاده از اسکن‌های مغزی برای بررسی پاسخ‌های بیولوژیکی به صداهای مختلف، محققین به این نتیجه رسیدند که موسیقی‌دان‌ها دارای درک بهتری از هیجانات هستند.

در مطالعه‌ای دیگر، شرکت‌کنندگان در دو آزمون مختلف شرکت کرده بودند. آزمون اول شامل توصیف هیجانات در موقعیت‌های روزانه بود و آزمون دوم از شرکت‌کنندگان می‌خواست که به یک موسیقی گوش کنند، سپس هیجاناتی را شناسایی کنند که این موسیقی سعی در تحریک آن‌ها داشت. محققین همبستگی بسیار زیادی را بین سطح هوش هیجانی شرکت‌کنندگان و شناسایی هیجانات در موسیقی پیدا کردند.

بنابراین این بار زمانی که به موسیقی گوش می‌کنید، به هیجاناتی که این موسیقی در شما تحریک می‌کنند، توجه داشته باشید.

هوش هیجانی

3- خواندن کتاب

همچنان که پیش‌ازاین در مطلبی دیگر اشاره کردیم، مطالعات اخیر اشاره به این موضوع دارند که مطالعه رمان‌های قوی توانایی بسیار زیادی در ارتقاء سطح هوش هیجانی ما دارند.

درواقع این موضوع کاملاً منطقی به نظر می‌رسد که: همچنان که ما بخش‌های مختلف یک رمان را کاوش می‌کنیم، تصورات خودمان را بسط می‌دهیم تا خودمان به‌جای شخصیت اصلی داستان قرار دهیم و طرز فکر، احساسات و انگیزه‌های آن‌ها را بفهمیم. و این طبیعی است که این توانایی پس از مدتی به امور عادی زندگی روزمره ما هم راه پیدا کند.

پس توجه کنید که با خواندن آن رمان تنها اوقات فراغت خود را پر نمی‌کنید، بلکه در حال ارتقاء توانایی خود برای هم‌حسی با دیگران هستید.

ادامه دارد . . .

منبع: https://goo.gl/B1zohk

مقاله پیشنهادی

تمجید

رفتاری صادقانه داشته باشید: قدرت تمجید صادقانه

باهم ببینیم چطور داشتن رفتار صادقانه موجب ایجاد تفاوت می‌شود. سناریو زیر را در نظر ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *