خانه / مقالات / هفت راهکار کاربردی برای بهتر گوش دادن و بیشتر آموختن
bettre listening and learning (2)

هفت راهکار کاربردی برای بهتر گوش دادن و بیشتر آموختن

همه مردم‌ دوست دارند که بهتر و بیشتر گوش کنند، اما چگونه؟ در این مطلب با 7 راهکار کاربردی و مفید آشنا می‌شویم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید منافع بیشتری از ارتباطات روزمره خود کسب کنید.

اغلب انسان‌های موفقی که من شناخته‌ام، آن‌هایی بوده‌اند که بیش‌تر از آنکه حرف بزنند، گوش کرده‌اند. برنارد م. باروچ

گوش دادن یک هنر است. هرروزه شرکت‌ها با مشکلاتی دست‌به‌گریبان می‌شوند، روسا شرکت‌ها ایده‌های مختلفی را از دست می‌دهند و سازمان‌ها هم همین مشکلات را عموماً تکرار می‌کنند – – همه و همه فقط به دلیل عدم توانایی در گوش کردن.

حتماً برایتان جالب است، چراکه گوش دادن مهارتی است که خیلی زود و حتی زودتر از مهارت‌های دیگر آن را یاد می‌گیریم. با مهارت گوش دادن است که یک‌زبان دیگر را یاد می‌گیریم – درواقع گوش می‌کنیم و یاد می‌گیریم. پس اشتباه و خطا ما کجاست؟

شاید اشتباه ما در سبک‌های ارتباطی ما باشند یا حتی عدم تمرکز در زمان برقراری ارتباط یا حتی تعیین اشتباه اولویت‌ها.

اما خواه دلیل این مسئله توجه کردن در طی یک جلسه طوفان مغزی یا سعی و تلاش برای کمک کردن به شخصی برای حل یک مشکل سخت، یادگیری مهارت گوش فرا دادن دنیایی از تفاوت و تغییر را برای ما به ارمغان می‌آورد.

خوب، چطور باید تبدیل به یک شنونده بهتر شویم؟ شنونده‌های خوب حتماً و حتماً توجه می‌کنند که کارهای زیر را انجام دهند (یا انجام ندهند):

 

1- حرف دیگری را قطع نمی‌کنند

همتای خود را تشویق کنید تا آزادانه در رابطه با هر چیزی که در ذهن دارد، صحبت کند. اگر صحبت‌های وی دارای تعارضی بود، حتماً و حتماً بدون هیچ تعصب یا پیش‌داوری به صحبت‌های آن‌طرف گوش کنید.

این کار همیشه ساده نیست، خصوصاً زمانی که همتا شما ناراحت و عصبانی یا فردی هیجانی باشد. آن‌ها ممکن است حتی به شما حمله کنند: “اصلاً نمیدونی چطوری است!”، “با این درخواست هات دیگه داری ما رو میکشی!”.

در مقابل وسوسه مقابله‌به‌مثل تاب بیاورید. به یاد داشته باشید: لحظه‌ای که آن‌ها دست از سخن گفتن بردارند، فرایند یادگیری شما هم متوقف‌شده است و این کار اطلاعاتی که شما برای بهتر کردن شرایط و اوضاع دارید را محدود می‌کند.

استثناء: اگر پرسش مهمی در ذهن دارید که نمی‌توانید برای مطرح کردن آن صبر کنید، آن را بپرسید. در غیر این صورت، آن را جایی یادداشت کنید و پس‌ازآنکه صحبت وی تمام شد، آن را مطرح کنید. (همچنین نکات دیگری که نمی‌خواهید فراموش کنید را هم می‌توانید یادداشت کنید.)

 

2- پرسش‌هایی از سر نکته‌سنجی طرح می‌کنند

زبان و وضعیت بدن همتای خود را ملاحظه کنید. به توقف‌های مهم و قابل‌ملاحظه یا تغییر تن صدا توجه کنید. آیا آن‌ها تمام ماجرا را بازگو می‌کنند یا برخی از جزئیات مهم را مخفی کرده و مطرح نمی‌کنند؟

شاید به دلیل مرعوب شدن، از بیان برخی نکات اجتناب می‌کنند، یا اینکه می‌ترسند با گفته‌های خود یک همکار دیگر را دچار مشکل کنند یا مسئله دیگری را موجب شوند. فقط حقایق را جمع‌آوری نکنید، ریشه هر یک از مسائل و موضوعات را هم درآورید. (چه وقت چنین احساسی پیدا کردی؟ آیا کس دیگری هم‌چنین احساسی داشت؟) به جزئیات بپردازید.

bettre listening and learning (1)

3- تمرکز خود را متوجه موضوع کنید

آیا تاکنون سعی کرده‌اید با کسی صحبت کنید که اصلاً حواسش به شما نیست؟ چه احساسی به شما دست داده بود؟

یکی از همکاران خودم را به یاد می‌آورم که عادتی بدی مبنی بر نگاه کردن به اطراف درزمانی که سعی در گفتن چیزی به او داشتم. دراین‌باره خیلی با هم‌صحبت کردیم، اما هرگز موفق به اصلاح این عادت خود نشد، تا اینکه . . .

البته وقتی جلسه ملاقات بعدی شما قرار است در طی نیم ساعت آینده آغاز شود و سه تماس تلفنی انجام‌نشده دارید که باید قبل از آن جلسه انجام شود، مطمئناً با چالشی مهمی روبرو شده‌اید. اگر فکر می‌کنید که حواس شما پرت شده است، این موضوع را برای همتا خود توضیح دهید و درخواست تعویق جلسه به زمانی دیگر داشته باشید، زمانی که سخنگو بتواند تمرکز و توجه کامل شمارا داشته باشد. زمانی که نوبت به این جلسه می‌رسد، فراموش نکنید که تمام تماس‌های تلفنی را نگهداشتِه و صدای کامپیوتر و تلفن خود را هم قطع کنید.

 

4- حرکت دست و صورت را کنار بگذارید

برخی از مردن سعی می‌کنند که به خود عادت دهند که در حین صحبت کردن دیگران با تکان دادن سر خود و تائید کردن آن‌ها به فردی که صحبت می‌کند، به‌نوعی بازخورد دهند. اما اگر در این کار زیاده‌روی، اثری عکس خواهد داشت و موجب می‌شود تا همتا شما در صحبت کردن عجله کند. خیلی ساده و راحت سعی کنید بر روی درک و فهم‌ صحبت‌ها تمرکز کنید.

 

5- تنها به‌منظور انتقال یک حس خوب به فرد مقابل، با وی توافق نمی‌کنند

شاید همتا شما به‌طور کل دراین‌باره اشتباه کند. اگر دقت نکنید، ممکن است از روی عادت بگوئید، “بله، درست است، درست است” – به عبارتی یعنی تائید کردن نکاتی که اصلاً با آن‌ها موافق نیستید.

در عوض بازخورد خود را با استفاده از عباراتی مانند، “متوجه هستم” یا “می‌توانم متوجه شوم که چرا چنین احساسی دارید.” انتقال دهید. این روش به‌خوبی نشان می‌دهد که شما در حال گوش دادن هستید، اما طرفداری از هیچ ایده و نظری نمی‌کنید.

 

6- در برابر وسوسه دادن یک‌راه‌حل فوری مقاومت می‌کنند

کاملاً متوجه هستم، که مقابله با این وسوسه چالش بسیار بزرگی است، اما رفتاری غیرازاین می‌تواند پیام اشتباهی را به همتا شما مخابره کند، مثلاً: “حل کردن این مسئله بسیار ساده است، فقط باید . . . کنید.” فرد مقابل ممکن است تصور کند که شما مسائل را بیش‌ازحد ساده کرده‌اید. یعنی درواقع تمام زحمت‌هایی را که برای گوش کردن صرف کرده بودید، به هدر داده‌اید.

اگر واقعاً تصور می‌کنید که راه‌حل مناسبی دارید و واقعاً می‌توانید کمک کنید، سعی کنید مثلاً بگویید: “من یک‌بار با مشکل مشابهی برخورد کرده بودم (و سپس توضیح دهید). البته شاید این روش در این حالت مفید نباشد و کمک نکند، اما می‌تواند یک آغاز باشد. یا بگویید: “اجازه دهید کمی بیشتر فکر کنم و سپس اگر نکته‌ای به نظرم رسید با شما مطرح می‌کنم.”

همچنین باید به این نکته هم توجه داشته باشید که شاید در این مرحله کسی نیاز به راه‌حلی نداشته باشد، و فرد مقابل شما تنها قصد مطرح کردن چالش و مشکل با شما تنها به منظور دریافت هم‌حسی از طرف شما داشته باشد.

 

7- واقع‌گرا هستند

برخی از مشکلات و مسائل نیازمند کمک از طرف یک متخصص یا یک بخش و سازمان خاص و به‌صورت فوری هستند. اگر چنین است باید هرگونه کمکی برای ایجاد ارتباط با فرد یا مرکز مناسب را برای فرد مهیا کنید.

خوب گوش دادن مزایا و منافع بسیاری را برای همه فراهم می‌آورد.

کسی که صحبت می‌کند شانس اشتراک‌گذاری نگرانی‌های خودش را می‌یابد و احساس می‌کند که شما به صحبت‌های وی علاقه‌مند هستید.

شما ارتباط خود را با اعضای تیم خود افزایش می‌دهید و با مسائل و مشکلات روزمره سازمان و کارکنان خود در ارتباط قرار می‌گیرید و سپس در صورت نیاز نکته یا راهنمایی لازم را ارائه می‌کنید؛ این کار ارزش بیشتری دارد، چراکه مبتنی بر واقعیت است.

پس اجازه ندهید فرصت بعدی شما به هدر رود: گوش کنید!

و ببینید امروز چقدر می‌توانید یاد بگیرید.

 منبع: https://goo.gl/dnGXLU

مقاله پیشنهادی

تمجید

رفتاری صادقانه داشته باشید: قدرت تمجید صادقانه

باهم ببینیم چطور داشتن رفتار صادقانه موجب ایجاد تفاوت می‌شود. سناریو زیر را در نظر ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *